fredag 4 september 2009

Ett starkt äta-mat-minne

Vi va ett gäng igår på jobbet som pratade om starka minnen rörande mat. Vi satt vid det tillfället och väntade på att klockan skulle slå lunch, därav ämnet tror jag.
I alla fall, mitt minne drog sig tillbaka till den tiden då jag va ute och seglade väldigt ofta med min farfar och farmor. Det va standard varje sommar att segla från Marstrand i söder till Kosteröarna i Norr minst en gång, ibland blev det samma tur med pappa också. En mycket vacker sträcka att segla med många fina hamnar och även natur hamnar. Ett sommarnöje som jag verkligen saknar idag.

Anyway!

Rörande ämnet om mat så kommer jag ihåg när farfar fick för sig att segla från Kungshamn och rätt ut till Väderöarna en hyfsat lång sträcka över öppet hav, vädret va fint och det blåste kanske 10-12 m/s, perfekt för att segla.
Det tog sin lilla tid at ta sig dit, seglandes på öppet hav, man såg inte land någonstans, en mäktig känsla. När vi närmade oss Väderöarna så drog det in ett regnoväder samt att blåsten tilltog. Den ganska enkla seglatsen byttes mot att vi fick reva segel, ta ner allt som va löst på däck ner i sittbrunn eller ner i akterhytten. Regnkläder åkte på illa kvickt och farmor som inte längre tyckte att seglingen va njutbar gick under däck. En vanlig reaktion hos min kära farmor när det började gå sjögång, blåsa eller regna.

Efter kanske en timma så hade vi lagt till i hamnen. Det kurade något hemskt i magen. Under seglatsen så hade jag inte haft tid att tänka på mat för farfar höll med sysselsatt med att försöka förstå mig på sjökort, fyrar, avdriftning etc… Jag va 12år J Han hade höga tankar om mig min kära farfar.

Jag tittade ner till farmor och såg att hon va i full fart med att skala potatis, hacka persilja samt koka makrill, det luktade Himmelskt. Jag och farfar skyndade på att få up kappellet, torka ur sittbrunn, fint, rent och klart för användning skulle det alltid vara enligt farfar. Ganska snart så gormade farmor: ”NU E HÄR MAT!”

I den båten som farfar hade, en Malmö 40 av 1988 års modell, så bestod köksdelen av att på styrbordssidan fanns köket, 2st gasolplattor och en ugn, frys och en liten diskho. På babordssidan fanns sittgruppen som bestod av en stor U-formad soffa med plats för 6st personer. Farmor hade tänt fotogenlampan i mässing och dukat fram maten. Jag minns när vi precis skall börja äta så intensifieras regnandet något, det smattrar mot däcket, men ner under däck va det varmt, mysigt och underbar mat. Jag kommer ihåg den känslan än idag 17år senare. En av mina bästa måltider någonsin.

Inga kommentarer: